(အညႊန္း - ဆာ ကင္ ေရာ္ဘင္ဆင္က လူသားေတြရဲ႕ စိတ္ဓာတ္ဖြံ႕ျဖိဳးေစဖိုု႔ အင္မတန္အေရးၾကီးတဲ့ အေျခခံသေဘာတရားသံုးခုကို ခ်ျပထားတယ္။ လက္ရွိပညာေရးယဥ္ေက်းမႈက ဒီအေျခခံမူေတြနဲ႔ ဘယ္လိုမ်ဳိး ဆန္႔က်င္ကဲြလဲြေနတာလဲဆိုုတာကိုပါ တင္ျပထားတယ္။ ဟာသစြက္တဲ့ စိတ္အားတက္ၾကြစရာ ဒီေဟာေျပာခ်က္ထဲမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အခု ရင္ဆိုုင္ၾကံဳေတြ႕ေနရတဲ့ ပညာေရး "မရဏေတာင္ၾကား" ကေန ဘယ္လုုိရုန္းထြက္ႏိုင္မယ္ဆိုတာ ေဆြးေႏြးထားပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ျဖစ္ႏိုင္မႈဆိုတဲ့ အေျခအေနတစ္ခုနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ လူငယ္မ်ဳိးဆက္သစ္ေတြကို ဘယ္လုိျပဳစုပ်ုဳိးေထာင္ရမယ္ဆိုတာပါ ေဆြးေႏြးျပထားပါတယ္။)
အင္မတန္ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ခင္ဗ်။
လြန္ခဲ့တဲ့ (၁၂)ႏွစ္က က်ြန္ေတာ့္အမ်ိဳးသမီး
တယ္ရီရယ္၊ ကေလးႏွစ္ေယာက္ရယ္နဲ႔အတူ
အေမရိကကို က်ြန္ေတာ္ ေျပာင္းလာခဲ့တယ္။
တကယ္တမ္းေျပာရရင္ က်ြန္ေတာ္တို႔ေတြ
(ရယ္သံမ်ား)
က်ြန္ေတာ္တို႔ေတြးလိုက္တာကအေမရိကကို
ေျပာင္းလာၾကတယ္ေပါ့။ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ေလ
(ရယ္သံမ်ား)
ေလာ့စ္အိန္ဂ်လိကေန ခဏ ေလယာဥ္စီးလိုက္ရင္
အေမရိကကို ေရာက္တာပါပဲ။
(ရယ္သံမ်ား)
က်ြန္ေတာ္ ဒီလိုလြန္ခဲ့တဲ့ ၁၂ ႏွစ္က
ေရာက္လာခဲ့တယ္။
ဒီေရာက္ေတာ့
က်ြန္ေတာ့္ကို အမ်ိဳးစံု ေျပာၾကတယ္ဗ်။
"အေမရိကန္ေတြဟာ သေရာ္တာ
နားမလည္ၾကဘူး" ဆိုတာမ်ိဳးေပါ့ဗ်ာ။
(ရယ္သံမ်ား)
ဒီအေတြးမ်ိဳး ခင္ဗ်ားတို႔
ေတြးဖူးၾကလား။
ဒီအေတြးက မဟုတ္ဘူးေနာ္။
က်ြန္ေတာ္ ဒီႏိုင္ငံအႏွံ႔
သြားဖူးၿပီ။
အေမရိကန္ေတြ သေရာ္တာ နားမလည္ဘူး
ဆိုတဲ့ အေထာက္အထားမေတြ႕ဖူးေသးဘူး
ဒီအေတြးမ်ိဳးဟာ
ယဥ္ေက်းမႈဒ႑ာရီ တစ္ခုပါပဲ။
"အဂၤလိပ္လူမ်ိဳးေတြသိကၡာရွိတယ္"
ဆိုတဲ့ စကားလိုမ်ိဳးပဲေလ။
(ရယ္သံမ်ား)
ဘာေၾကာင့္ လူေတြ ဒီလိုေတြးၾကတယ္
ဆိုတာ က်ြန္ေတာ္ေတာ့ နားမလည္ဘူး။
က်ြန္ေတာ္တို႔ေတြက ႀကံဳဆံုလာသမ်ွ
ႏိုင္င္ငံတိုင္းကိုက်ဴးေက်ာ္ဖူးတယ္ေလ
(ရယ္သံမ်ား)
အေမရိကန္ေတြ သေရာ္တာ နားမလည္ဘူး
ဆိုတာလည္း မမွန္ဘူးဗ်။
ဒါေပမယ့္ ဒါဟာ ခင္ဗ်ားတို႔
ေနာက္ကြယ္မွာ ခင္ဗ်ားတို႔အေၾကာင္း
လူေတြေျပာေနၾကတဲ့ စကားဆိုတာ
သိေစခ်င္ရံုေလးပါ။
ခင္ဗ်ားတို႔သိၾကလား။ဥေရာပမွာဆိုရင္
ဧည့္ခန္းထဲကထြက္လိုက္ရင္ပဲ
လူေတြဆိုၾကတယ္။ကိုယ့္ေရွ႕ ဘယ္သူမွ
ကိုယ့္ကိုမသေရာ္တာေက်းဇူးတင္မိတယ္တဲ့။
(ရယ္သံမ်ား)
ဒါေပမယ့္"ဘယ္ကေလးေမွနာက္မက်န္ေစေရး"
မူဝါဒကို က်ြန္ေတာ္ေတြ႕ေတာ့
အေမရိကန္ေတြ သေရာ္တာကို
နားလည္ၾကတာ သိလိုက္ရတယ္ဗ်။
(ရယ္သံမ်ား)
ဘာလို႔လဲဆိုရင္ဒီေခါင္းစီးကိုေတြးၾကည့္ဖူးသူတိုင္း
သေရာ္တာကို နားလည္ၾကလို႔ပါပဲ။
(ရယ္သံမ်ား)
မဟုတ္ဘူးလားဗ်ာ။
(လက္ခုပ္သံမ်ား)
ဘာလို႔လဲဆိုရင္ သန္းေပါင္းမ်ားစြာေသာ
ကေလးေတြကို ေနာက္က်က်န္ေစခဲ့လို႔ပါပဲ
ခုေတာ့ က်ြန္ေတာ္ သိလိုက္ပါၿပီ။
"သန္းခ်ီတဲ့ ကေလးေတြ ေနာက္က်န္ေစေရး"
မူဝါဒလို႔ ဆိုလိုက္ရင္ နာမည္
သိပ္ဆဲြေဆာင္မႈ မရွိဘဲေလ။
သိလိုက္ပါၿပီ။
ဘယ္လိုအစီအစဥ္ရွိလဲ။
သန္းခ်ီတဲ့ကေလးတြေနာက္ခ်န္ထားခဲ့ဖို႔
က်ြန္ေတာ္တို႔ ႀကံရြယ္ထားတယ္။
ဒါမ်ိဳး ျဖစ္လာေအာင္ လုပ္မွာပါဗ်။
အေတာ့္ကို အဆင္ေျပေနတာပါပဲ။
(ရယ္သံမ်ား)
တစ္ခ်ိဳ႕ေဒသေတြမွာဆိုရင္
ကေလး (၆၀) ရာခိုင္ႏႈန္း
အထက္တန္းပညာ မသင္ျဖစ္ၾကေတာ့ဘူး။
အေမရိကန္
ဌာေနတိုင္းရင္းသားေတြဆီမွာဆိုရင္
ကေလး(၈၀)ရာခိုင္ႏႈန္း
ေက်ာင္းထြက္ၾကသတဲ့။
ဒီကိန္းဂဏာန္းကို
ထက္ဝက္ခဲြလိုက္မယ္ဆိုရင္
ခန္႔မွန္းခ်က္တစ္ခုအရ ဆယ္ႏွစ္ကာလ
အတြင္း အေမရိကရဲ့ စီးပြားေရးမွာ
သန္းတစ္ေထာင္နီးပါး အသားတင္ေငြ
ရရွိမယ္လို႔ ဆိုတယ္။
စီးပြားေရးရႈေထာင့္ကေနၾကည့္ရင္
ဒါ အလားအလာေကာင္းတာပဲမလား။
ဒီေတာ့ ဒီအတိုင္း ဆက္လုပ္သင့္တာေပါ့ဗ်ာ။
တကယ္ေတာ့
ေက်ာင္းထြက္ႏႈန္းမ်ားတဲ့ ျပႆနာေၾကာင့္
ဆံုးရႈံးမႈေတြကိုျပန္လည္တည့္မတ္ဖို႔
ေငြမတန္တဆ ကုန္က်ပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ေက်ာင္းထြက္ႏႈန္းျမင့္တဲ့ျပႆနာဟာ
ေရခဲစိုင္ႀကီးတစ္ခုရဲ့ ထိပ္စြန္းေလးေလာက္ပါ။
ဒါေပမယ့္ ဒီထဲထည့္မတြက္ျဖစ္ၾကတာက
ေက်ာင္းတက္ေနေပမယ့္
ေက်ာင္းနဲ႔စိမ္းေနတဲ့ ကေလးေတြ၊
ေက်ာင္းေနမေပ်ာ္တဲ့ ကေလးေတြ၊
ေက်ာင္းတက္လို႔ လက္ေတြ႕အက်ိဳး
မခံစားရတဲ့ ကေလးေတြပါပဲ။
ဒါ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုရင္ ေငြေတြ
လံုေလာက္ေအာင္ မသံုးေနလို႔မဟုတ္ဘူး။
အေမရိကန္ႏိုင္ငံဟာကမာ႓့ႏိုင္ငံအမ်ားစုထက္
ပညာေရးအသံုးစရိတ္ ပိုမ်ားပါတယ္။
အတန္းတြင္းေက်ာင္းသားပမာဏဟာ
တျခားႏိုင္ငံမ်ားစြာထက္ ပိုနည္းပါတယ္။
ပညာေရးတိုးတက္ေအာင္
ႏွစ္စဥ္ႀကိဳးပမ္းလုပ္ေဆာင္ေနၾကတာေတြ
ရွိပါေသးတယ္။
ျပႆနာက လမ္းလဲြေနၾကတာပါပဲ။
လူသားေတြရဲ့ဘဝ ႀကီးပြားတိုးတက္ဖို႔
နိယာမသံုးခုအေပၚ အေျခခံရပါတယ္။
ဒီနိယာမေတြဟာ
ဆရာအမ်ားစု
မႏိုင္ဝန္ ထမ္းရ၊
ကေလးအမ်ားစုေအာင့္အည္းသည္းခံရတဲ့
ပညာေရးယဥ္ေက်းမႈနဲ႔တျခားစီပါပဲ
ပထမနိယာမကလူသားေတြဆိုတာသဘာဝအရ
တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္မတူတဲ့အခ်က္ပါ။
က်ြန္ေတာ္ေမးၾကည့္မယ္ေနာ္။ ခင္ဗ်ားတို႔ထဲက
ဘယ္ႏွစ္ေယာက္ေလာက္မ်ား သားသမီးေတြရွိလဲ။
အိုေက။ ဒါမွမဟုတ္ရင္လည္း
ေျမးေတြေပါ့ဗ်ာ။
ကေလးႏွစ္ေယာက္နဲ႔အထက္ရွိတဲ့သူ...
ဟုတ္ပါၿပီ။
တျခားသူေတြကေတာ့ ဒီလိုကေလးေတြ
ျမင္ဖူးၿပီးသားေပါ့ဗ်ာ။
(ရယ္သံမ်ား)
လူကေလးေတြ
ဟိုဟိုဒီဒီသြားေနၾကတာေတြေပါ့
(ရယ္သံမ်ား)
က်ြန္ေတာ္ ခင္ဗ်ားတို႔နဲ႔ ေလာင္းမယ္ဗ်ာ။
က်ြန္ေတာ္ႏိုင္မယ္ဆိုတာေတာ့
ယံုၾကည္တယ္။
ခင္ဗ်ားတို႔မွာ ကေလးႏွစ္ေယာက္နဲ႔
အထက္ရွိရင္
သူတို႔ေတြတစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္
လံုးဝမတူဘူး။
မဟုတ္ဘူးလားဗ်ာ။
(လက္ခုပ္သံမ်ား)
ကိုယ့္ကေလးေတြကို ဘယ္သူဘယ္ဝါ
မရႈပ္ေထြးေလာက္ပါဘူးဗ် .. ေနာ။
"သားကဘယ္တစ္ေယာက္လဲ။
ျပန္ေျပာစမ္းပါ။”
(ရယ္သံမ်ား)
“ေမေမနဲ႔ေဖေဖအေရာင္နဲ႔
ကုဒ္လုပ္ထားဖို႔လိုတယ္”
“ဒါမွ အေဖတို႔ မေရာေတာ့မွာ"
ဆိုတာမ်ိဳးေပါ့ဗ်ာ။
"ဘယ္ကေလးမွ ေနာက္မက်န္ေစေရး"
မူဝါဒေအာက္က ပညာေရးဟာ
မတူကဲြျပားမႈကို အေျခခံထားတာ မဟုတ္ဘူး။
တပံုစံတည္းျဖစ္ေစေရးကိုပဲ အေျခခံထားတာဗ်။
အခုေခတ္ေက်ာင္းေတြ
လုပ္ေဆာင္ၾကဖို႔ အားေပးတာေတြက
ေအာင္ျမင္ေပါက္ေျမာက္မႈနယ္ပယ္ေလးတစ္ခုမွာ
ကေလးေတြ ဘာေတြလုပ္ႏိုင္လဲ သိႏိုင္ဖို႔ကိုပဲ။
"ဘယ္ကေလးမွ ေနာက္မက်န္ေစေရး"
မူဝါဒရဲ့ သက္ေရာက္မႈတစ္ခုကေတာ့
STEM လို႔ေခၚတဲ့ဘာသာရပ္ေတြကိုပဲ
ကြက္ၿပီးအာရံုစိုက္လာေနၾကတဲ့အခ်က္ပါပဲ။
ဒီဘာသာရပ္ေတြဟာ အင္မတန္
အေရးပါပါတယ္။
သိပၺံနဲ႔သခ်ၤာဘာသာရပ္ေတြရဲ့အေရးပါမႈကို
ျငင္းဆိုဖို႔ ဒီမွာ မရည္ရြယ္ပါဘူး။
ဒီဘာသာရပ္ေတြလိုအပ္တာပါပဲ။ဒါေပမယ့္
ဒီဘာသာရပ္ေလာက္နဲ႔မလံုေလာက္ဘူးေလ
စစ္မွန္တဲ့ပညာေရးမွာ ဝိဇၹာဘာသာရပ္ေတြ၊
လူမႈေရးဘာသာရပ္ေတြနဲ႔ကာယပညာကိုပါ
ညီတူညီမ်ွ အေလးထားရမယ္ဗ်။
ကေလးေတြရဲ့ကံတရားက ဆိုးပါ့ဗ်ာ။
ဝမ္းနည္းစရာပဲ။ေက်းဇူးပါ။
(လက္ခုပ္သံမ်ား)
အေမရိကန္ႏိုင္ငံရဲ့လတ္တေလာခန္႔မွန္းခ်က္
တစ္ခုအရ ဒီစနစ္အတိုင္းသြားေနရတဲ့
ကေလး (၁၀) ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ဟာ
က်န္းမာေရးျပႆနာမ်ိဳးစံု ရွိေနတာ
ေတြ႕ရတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။
အာရံုစိုက္မႈအားနည္းခ်ိဳ႕ယြင္းတဲ့
ေရာဂါ
ADHD ေပါ့ဗ်ာ။
ဒီလိုမ်ိဳး မရွိဘူးလို႔
က်ြန္ေတာ္ မဆိုလိုပါဘူး။
ဒီလိုမ်ိဳး ကပ္ဆိုးဆိုက္ေနတာကိုပဲ
မယံုၾကည္တာပါ။
ကေလးေတြကို နာရီနဲ႔ခ်ီၿပီး
စာေရးစာဖတ္သက္သက္
ထိုင္လုပ္ခိုင္းၾကည့္ပါလား။
သူတို႔ေလးေတြ ရြစိရြစိ စျဖစ္လာတာ
အံ့ဩစရာမရွိပါဘူးဗ်ာ။ ဟုတ္လား။
(ရယ္သံမ်ား)
(လက္ခုပ္သံမ်ား)
အမ်ားအားျဖင့္ ကေလးေတြဟာ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ
ေရာဂါေတြ ခံစားေနၾကရတာ မဟုတ္ဘူး။
ကေလးဘဝရဲ့ ဒဏ္ရာဒဏ္ခ်က္ေတြကို
ခံစားေနရတာပါ။
(ရယ္သံမ်ား)
က်ြန္ေတာ္ကိုယ္တိုင္ ကေလးဘဝ
ျဖတ္သန္းခဲ့ဖူးေတာ့ ဒါကို သိေနတယ္ေလ။
ဒီအတိုင္း က်ြန္ေတာ္လည္း
ျဖတ္သန္းခဲ့တာကိုး။
ကေလးေတြဟာ သူတို႔ကိုယ္စြမ္းဥာဏ္စြမ္းမ်ိဴးစံုကို
ျမွင့္တင္ေပးတဲ့ က်ယ္ျပန္႔တဲ့သင္႐ိုးနဲ႔မွ
အေကာင္းဆံုး တိုးတက္ႏိုင္ပါတယ္။
သူတို႔ရဲ့ စြမ္းရည္တစ္ခုႏွစ္ခုေလာက္ကို
ျမွင့္တင္ေပးရံုနဲ႔မလံုေလာက္ပါဘူး။
စကားမစပ္ ဝိဇၨာဘာသာရပ္ဟာ
သခ်ၤာရမွတ္တိုးေစလို႔
အေရးပါတာမဟုတ္ဘူး။
ဝိဇၨာဘာသာရပ္ဘာေၾကာင့္အေရးပါလဲဆိုရင္
ဒီဘာသာရပ္ေတြဟာ တျခားနည္းလမ္းနဲ႔
မႏိႈးဆြေပးႏိုင္တဲ့ ကေလးေတြရဲ့
ျဖစ္တည္မႈနယ္ပယ္ေတြကို ႏိႈးဆြေပးလို႔ပါပဲ။
ဒုတိယနိယာမက … ေက်းဇူးပါ။
(လက္ခုပ္သံမ်ား)
လူသားေတြရဲ့ဘဝႀကီးပြားတိုးတက္ေစတဲ့
ဒုတိယနိယာမက
သိလိုစိတ္ပါပဲ။
ကေလးတစ္ေယာက္ဆီမွာ သိလိုစိတ္မီးပြားေလးကို
ထြန္းညိွေပးႏိုင္လိုက္ၿပီဆိုရင္
ေနာက္ထပ္အကူအညီမလိုဘဲ ကိုယ္တိုင္
သင္ယူတတ္ေျမာက္သြားတတ္ၾကပါတယ္။
ကေလးေတြဆိုတာ သဘာဝအေလ်ာက္
သင္ယူသူေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
ကေလးေတြဆီက ဒီလိုစြမ္းရည္မ်ိဳး
ထြက္ေပၚလာေအာင္ လုပ္ႏိုင္ရင္၊
ဒါမွမဟုတ္ တအံုေႏြးေႏြးသိလိုစိတ္ျဖစ္လာေအာင္
လုပ္ႏိုင္ရင္ ဒါ တကယ့္ေအာင္ျမင္မႈပါပဲ။
သိလိုစိတ္ဆိုတာ ေအာင္ျမင္ေပါက္ေျမာက္မႈ
ေမြးထုတ္ေပးရာဌာနျဖစ္တယ္။
က်ြန္ေတာ္ ဒါကို ေျပာရတဲ့အေၾကာင္းရင္းက
ဒီမွာ လတ္တေလာျဖစ္ေနတဲ့
ယဥ္ေက်းမႈအက်ိဳးသက္ေရာက္မႈတစ္ခုက
ဆရာေတြကို
အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းအလုပ္ပံုစံအတိုင္း
လုပ္ခြင့္မေပးတာေၾကာင့္လို႔ ဆိုႏိုင္မယ္ထင္တယ္။
ကမာ႓ေပၚမွာ ဘယ္စနစ္ကမွ ဆရာေတြထက္
ပိုမေကာင္းသလို၊ ဒီႏိုင္ငံရဲ့ ဘယ္ေက်ာင္းကမွ
ဆရာေတြထက္ ပိုမေတာ္ပါဘူး။
ဆရာေတြဆိုတာ ေက်ာင္းေတြေအာင္ျမင္ေရးရဲ့
အသက္ေသြးေၾကာလို ျဖစ္ေနပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ ဆရာအတတ္ပညာဆိုတာ
တီထြင္ဖန္တီးရတဲ့အလုပ္မ်ိဳးပါ။
ေသေသခ်ာခ်ာ စဥ္းစားၾကည့္ရင္
ဆရာအတတ္ပညာဆိုတာ ပို႔ေဆာင္ေရးစနစ္မဟုတ္ဘူး။
ကိုယ္သိထားတာေတြကို
လက္ဆင့္ကမ္းေပးရံုနဲ႔ဆရာမျဖစ္ဘူး
ဆရာ့ဆရာေတြကလည္း
အသိေတြလက္ဆင့္ကမ္းတာပါပဲ။
ဒါေပမယ့္ ဒီဆရာ့ဆရာေတြဟာ
ေကာင္းရာၫြွန္ျပေပးပါေသးတယ္။
ႏိုးၾကားတက္ကႊေအာင္ လုပ္ေပးတယ္။
သင္ယူမႈျဖစ္ေအာင္ႏိႈးဆြေပးပါတယ္။
ေက်ာင္းသားေတြ စိတ္ပါဝင္စားေအာင္ ႀကိဳးပမ္းပါတယ္။
ဒီေတာ့ အခ်ဳပ္ဆိုရရင္ ပညာေရးဆိုတာ
သင္ယူမႈနဲ႔ သက္ဆိုင္ပါတယ္။
သင္ယူမႈ မျဖစ္ေနရင္
ပညာေပးေဝမႈဆိုတာ မျဖစ္ေနဘူး။
တစ္ခါ လူေတြက သင္ယူမႈအေၾကာင္း
မေဆြးေႏြးဘဲ ပညာေရးအေၾကာင္းေဆြးေႏြးရင္း
အခ်ိန္ေတြ အမ်ားႀကီး
ျဖဳန္းပစ္တတ္ၾကပါတယ္။
ပညာေရးရဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ႀကီးက
လူေတြကိုေလ့လာသင္ယူေစခ်င္တာပါပဲ
က်ြန္ေတာ့္မိတ္ေဆြေဟာင္းတစ္ေယာက္ေပါ့
တကယ္ေတာ့ေဟာင္းလွပါၿပီ။ေသေတာင္သြားေပါ့
(ရယ္သံမ်ား)
သူ ဘယ္ေလာက္ေဟာင္းသြားၿပီလဲဆိုတာ
ၾကည့္ေပါ့
(ရယ္သံမ်ား)
ဒါေပမယ့္ အင္မတန္ေတာ္တဲ့ ပုဂိၢဳလ္ပါ။
အင္မတန္ေတာ္တဲ့ အေတြးအေခၚပညာရွင္ေပါ့။
သူ ေျပာေလ့ရွိတဲ့ စကားက
ႀကိယာစကားလံုးေတြရဲ့ လုပ္ေဆာင္မႈနဲ႔
ေပါက္ေျမာက္မႈၾကား ျခားနားမႈအေၾကာင္းပါ။
ခင္ဗ်ားတို႔
တစ္ခုခုကို လုပ္ေနႏိုင္ေပမယ့္
အဲဒါကို တကယ္ ရမလာတာမ်ိဳးေပါ့။
ဓာတ္စာစားတာမ်ိဳးေပါ့ဗ်ာ။
(ရယ္သံမ်ား)
အဲဒါတာ ဥပမာေကာင္းတစ္ခုဗ်။
သူ႔ကို ၾကည့္စမ္း။ဓာတ္စာစားေနတာတဲ့။
တကယ္ေကာ ဝိတ္က်သြားလား။ ဘယ္ကလာ …။
(ရယ္သံမ်ား)
စာသင္ျပျခင္းဆိုတာလည္း
ဒီလိုေဝါဟာရမ်ိဳးပါပဲ။
“ေဟာ့ဟိုမွာ ဒက္ဘရာေပါ့။သူ အခန္းနံပါတ္(၃၄) မွာ
စာသင္ေနတာေလ။”လို႔ ခင္ဗ်ားေျပာလို႔ရတယ္။
ဒါေပမယ့္ ဘယ္သူ ဘာမွ
ပညာရမသြားရင္
သင္ေတာ့သင္ေနပါရဲ့၊ ဒါေပမယ့္သင္ျပျခင္းရဲ့
ရည္ရြယ္ခ်က္ မေပါက္ေျမာက္ဘူးေပါ့။
ဆရာ့အလုပ္က သင္ယူျဖစ္ေအာင္
ကူညီေပးဖို႔ပါ။
ဒါပါပဲ။
က်ြန္ေတာ့္အထင္ေတာ့ ျပႆနာရဲ့
တစ္စိတ္တစ္ေဒသက
ခ်ဳပ္ကိုင္လြွမ္းမိုးတဲ့
ပညာေရးယဥ္ေက်းမႈဟာ
သင္ျပမႈ၊ သင္ယူမႈအေပၚ အေလးမထားဘဲ
စစ္ေဆးမႈအေပၚမွာသာ အေလးေပးေနျခင္းပါ။
အခုဆိုရင္ စစ္ေဆးမႈက
အေရးႀကီးတယ္ေလ။
စံသတ္မွတ္စစ္ေဆးမႈေတြ သူ႔ေနရာနဲ႔သူ
အေရးႀကီးပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ ဒီလိုစစ္ေဆးမႈေတြဟာ ခ်ဳပ္ကိုင္လြွမ္းမိုးတဲ့
ပညာေရးယဥ္ေက်းမႈျဖစ္မေနသင့္ဘူး။
ကေလးေတြရဲ့ အားနည္းခ်က္ေတြကို
ရွာေဖြကုစားေပးမယ့္ စစ္ေဆးမႈမ်ိဳးျဖစ္သင့္တယ္။
ဒီလိုဆိုရင္ အေထာက္အကူ ျဖစ္ပါတယ္။
(လက္ခုပ္သံမ်ား)
က်ြန္ေတာ္ ေဆးစစ္မႈ ခံယူခ်င္တယ္ဆိုရင္
စံသတ္မွတ္စစ္ေဆးမႈမ်ိဳးေတြ လိုခ်င္တာေပါ့။
ဟုတ္တယ္ေလ
စံသတ္မွတ္ခ်က္အရ တျခားသူေတြနဲ႔
ႏွိုင္းယွဥ္ၿပီး
က်ြန္ေတာ့္မွာ ကိုလက္စထေရာ
ဘယ္ေလာက္ရွိလဲ သိခ်င္တာပဲေလဗ်ာ။
ကားထဲမွာ ဆရာဝန္တီထြင္တဲ့ တိုင္းတာစရာတစ္မ်ိဳးမ်ိဳး
သံုးၿပီး ေျပာတာမ်ိဳး က်ြန္ေတာ္မလိုခ်င္ဘူးေလ။
(ရယ္သံမ်ား)
“ခင္ဗ်ားရဲ့ ေကာ္လက္စထေရာက
လိေမၼာ္ေရာင္အဆင့္ ျဖစ္ေနတယ္”
“တကယ္လားဗ်”
(ရယ္သံမ်ား)
“ဒါ ေကာင္းတဲ့လကၡဏာလား”
“မသိဘူးေလဗ်ာ”
(ရယ္သံမ်ား)
ဒါေပမယ့္ စစ္ေဆးမႈအားလံုးဟာ သင္ယူမႈကို
အေထာက္အကူျဖစ္ေစသင့္တယ္။
သင္ယူမႈကို အဟန္႔အတားမျဖစ္ေစသင့္ဘူး။
ဒါေပမယ့္ မၾကာခဏ အဟန္႔အတားျဖစ္တတ္ပါတယ္။
ဒီေတာ့ သိလိုစိတ္ေနရာမွာ
ေလးစားလိုက္နာမႈယဥ္ေက်းမႈ ေရာက္ေနေလေရာ။
က်ြန္ေတာ္တို႔ရဲ့ ကေလးေတြ၊ဆရာေတြကို
စိတ္ကူးစိတ္သန္းနဲ႔ သိလိုစိတ္ရဲ့ စြမ္းအားေတြ
ႏိႈးဆြေပးဖို႔ထက္
ပံုမွန္လုပ္႐ိုးလုပ္စဥ္အတိုင္း
လိုက္နာလုပ္ေဆာင္ျဖစ္ေအာင္အားေပးေနပါတယ္။
တတိယနိယာမက ဒီလိုပါ။
လူသားေတြရဲ့ ဘဝဟာ ပင္ကိုအားျဖင့္
တီထြင္ဖန္တီးမႈေတြနဲ႔ျပည့္ေနပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ က်ြန္ေတာ္တို႔အားလံုးမွာ
ကိုယ္ေရးအတၳဳပတၱိေတြမတူၾကတာေပါ့။
က်ြန္ေတာ္တို႔ဟာ က်ြန္ေတာ္တို႔ဘဝေတြကို
ကိုယ္တိုင္ ဖန္တီးပံုေဖာ္ၾကတယ္။
ဘဝခရီးလမ္းကို ေလ်ွာက္လွမ္းရင္း
ဘဝကို အသစ္တစ္ဖန္ ဖန္တီးတည္ေဆာက္ၾကတယ္။
ဒါဟာ လူတစ္ေယာက္ရဲ့ ဘဝမွာ
ဘံုသေဘာလက္ခံထားၾကတဲ့အျမင္ျဖစ္တယ္
ဒါေၾကာင့္လည္း လူ႔ယဥ္ေက်းမႈဟာ
အင္မတန္ စိတ္ဝင္စားဖို႔ေကာင္းတယ္။
မတူကဲြျပားမႈေတြ ရွိေနတယ္။
တက္ကႊေျပာင္းလဲေနတတ္တဲ့ သေဘာရွိပါတယ္။
က်ြန္ေတာ္ဆိုလိုတာ ဒီလိုပါ။
တျခားသတၱဝါေတြမွာလည္း စိတ္ကူးစိတ္သန္းေတြနဲ႔
တီထြင္ဖန္တီးမႈေတြ ရွိခ်င္ရွိမွာေပါ့။
ဒါေပမယ့္ လူေတြေလာက္ အေထာက္အထား
မ်ားမ်ားစားစား မေတြ႕ရဘူးေလဗ်ာ။
ဆိုလိုတာက ခင္ဗ်ားမွာ
ေခြးတစ္ေကာင္ရွိမယ္။
ခင္ဗ်ားရဲ့ေခြးဟာ
စိတ္ဓာတ္က်ခ်င္က်ေနမွာ။
ဒါေပမယ့္ဒီေခြးဟာRadioheadသီခ်င္းေတြေတာ့
နားေထာင္မေနဘူးေပါ့ဗ်ာ။ ဟုတ္လား။
(ရယ္သံမ်ား)
Jack Daniels တစ္ပုလင္းနဲ႔ ျပတင္းေပါက္အျပင္ဘက္
ေငးၿပီး ထိုင္ေတာ့ မေနဘူးေပါ့ဗ်ာ။
(ရယ္သံမ်ား)
“လမ္းေလ်ွာက္သြားၾကရေအာင္ကြာ။”
“ဟင့္အင္း။ ငါ အဆင္ေျပပါတယ္ကြ။”
(ရယ္သံမ်ား)
“မင္းပဲ သြားလိုက္ပါ။ ငါ ေစာင့္ေနရစ္မယ္။
ဒါေပမယ့္ ဓာတ္ပံုေတြေတာ့ ႐ိုက္ခဲ့ေနာ္။”
(ရယ္သံမ်ား)
က်ြန္ေတာ္တို႔အားလံုးဟာ
ေရြးခ်ယ္စရာေတြ၊ျဖစ္ႏိုင္ေျခေတြနဲ႔
ဆက္တိုက္ေရြ႕လ်ားလႈပ္ရွားေနတဲ့ ဒီျဖစ္စဥ္ကတစ္ဆင့္
ကိုယ့္ဘဝကို ကိုယ္တိုင္ဖန္တီးၾကပါတယ္။
ဒီေတာ့ ပညာေရးရဲ့ တာဝန္တစ္ရပ္ဟာ
တီထြင္ဖန္တီးမႈစြမ္းရည္စြမ္းပကားေတြကို
ႏိုးၾကားေစဖို႔၊ဖြံ႕ၿဖိဳးေစဖို႔ပါပဲ။
အခုက်ေတာ့ စံသတ္မွတ္တဲ့ယဥ္ေက်းမႈတစ္ခု
က်ြန္ေတာ္တို႔ဆီမွာ ျဖစ္ထြန္းေနေလရဲ့။
အခု အဲလိုမ်ိဳး မျဖစ္သင့္ေတာ့ဘူးေလ။
တကယ္ကို မျဖစ္သင့္ေတာ့တာ။
ဖင္လန္ႏိုင္ငံဟာ သခ်ၤာ၊ သိပၺံနဲ႔ အဖတ္စြမ္းရည္ေတြမွာ
ထိပ္ဆံုးက ပံုမွန္ ရပ္တည္ေနတယ္။
ဒါေတြကိုပဲ စစ္ေဆးေနေတာ့
ဒီနယ္ပယ္ေတြမွာ သူတို႔ ေတာ္တာပဲ
က်ြန္ေတာ္တို႔ သိၾကတာေလ။
ဒါဟာ စံသတ္မွတ္စစ္ေဆးမႈရဲ့
ျပႆနာတစ္ရပ္ပါပဲ။
စာေမးပဲြေတြဟာ တျခားအေရးႀကီးတဲ့
အရာေတြကို မရွာေဖြၾကေတာ့ဘူး။
ဖင္လန္ႏိုင္ငံမွာ ျဖစ္ေနတဲ့
အေျခအေနက ဒီလိုဗ်။
သူတို႔ေတြဟာ ဒီဘာသာရပ္ေတြအေၾကာင္းပဲ
အျမဲစဥ္းစားလုပ္ေဆာင္ေနတာမဟုတ္ဘူး
သူတို႔ဆီမွာ ပညာေရးနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး
အင္မတန္က်ယ္ျပန္႔တဲ့ ခ်ဥ္းကပ္နည္းရွိတယ္။
ဒီခ်ဥ္းကပ္နည္းမွာ လူမႈေရးဘာသာရပ္ေတြ၊
ကာယပညာနဲ႔ ဝိဇၨာဘာသာရပ္ေတြ ပါဝင္တယ္။
ဒုတိယအခ်က္က ဖင္လန္ႏိုင္ငံမွာ
စံသတ္မွတ္စစ္ေဆးမႈ မရွိတာပါပဲ။
က်ြန္ေတာ္ဆိုလိုတာက နည္းနည္းေတာ့
ရွိတာေပါ့ဗ်ာ။
ဒါေပမယ့္ လူေတြကို မနက္အထိ
မအိပ္တမ္း အလုပ္လုပ္ရေစမယ့္ အရာမ်ိဳးမဟုတ္သလို၊
စာၾကည့္စားပဲြက မခြာတမ္း
အလုပ္လုပ္ေနရမယ့္ အရာမ်ိဳးလည္းမဟုတ္ပါဘူး။
တတိယအခ်က္ကေတာ့ …
အဲ … မၾကာေသးခင္က က်ြန္ေတာ္
အစည္းအေဝးတစ္ခု တက္ရပါတယ္။
ဖင္လန္ႏိုင္ငံသားစစ္စစ္တစ္ခ်ိဳ႕လည္း
ဒီအစည္းအေဝးတက္ၾကတယ္။
ဒီမွာ အေမရိကန္စနစ္ထဲက တစ္ေယာက္က
ဖင္လန္ႏိုင္ငံသားေတြကို ေမးေနတယ္ဗ်
“ဖင္လန္ႏိုင္ငံမွာ ေက်ာင္းထြက္ႏႈန္းနဲ႔ပတ္သက္လို႔
ဘယ္လို လုပ္ေဆာင္ၾကတာလဲ” တဲ့။
သူတို႔အားလံုးနည္းနည္းေတြေဝသြားတယ္။
ၿပီးေတာ့ ေျပာၾကတယ္။
“အင္း …
က်ြန္ေတာ္တို႔ဆီမွာ
ေက်ာင္းထြက္တာမ်ိဳး မရွိဘူးဗ်။
ဘာလို႔ ေက်ာင္းထြက္မွာပါလိမ့္။
ဒုကၡေရာက္ေနသူေတြရွိရင္
သူတို႔ဆီ အျမန္ဆံုးသြားၿပီး
ကူညီေထာက္ပံ့ေပးတယ္ေလ”တဲ့။
အခု လူေတြ အျမဲ ေျပာၾကတယ္။
“ဟာ …
ခင္ဗ်ားကလည္းဗ်ာ။ ဖင္လန္နဲ႔
အေမရိကန္ကိုႏိႈင္းယွဥ္လို႔မရဘူးေလ”တဲ့။
ဟုတ္တယ္။ ႏိႈင္းယွဥ္လို႔မရဘူး။ ဖင္လန္မွာ
လူဦးေရငါးသန္းဝန္းက်င္ပဲ ရွိတယ္ထင္ပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ ဒီအေရအတြက္ကို အေမရိကန္က
ျပည္နယ္တစ္ခုနဲ႔ ႏိႈင္းယွဥ္လို႔ ရတယ္ေလ။
အေမရိကန္မွာ ဖင္လန္ထက္ လူဦးေရပိုနည္းတဲ့
ျပည္နယ္အေတာ္မ်ားမ်ား ရွိပါတယ္။
က်ြန္ေတာ္ေျပာခ်င္တာက က်ြန္ေတာ္
အေမရိကန္ရဲ့ ျပည္နယ္အခ်ိဳ႕ကို ေရာက္ဖူးတယ္။
အဲဒီမွာဆို
က်ြန္ေတာ္က တစ္ေယာက္တည္းပဲ။
(ရယ္သံမ်ား)
တကယ္ေျပာတာပါ။
က်ြန္ေတာ္ အဲဒီက ျပန္ထြက္ေတာ့ က်ြန္ေတာ့္ကို
ေထာင္ထဲပို႔ဖို႔ စစ္ေမးခံရေသးတယ္ဗ်။
(ရယ္သံမ်ား)
ဒါေပမယ့္ ကမာ႓ေပၚမွာ စြမ္းေဆာင္ရည္အျမင့္ဆံုး
စနစ္အားလံုးရဲ့ လကၡဏာရပ္ေတြဟာ
လက္ရွိ အေမရိကန္ရဲ့ စနစ္ေတြမွာ
ရွိမေနတာ ဝမ္းနည္းစရာပါပဲ။
က်ြန္ေတာ္က ၿခံဳေျပာလိုက္တဲ့သေဘာပါ။
ေကာင္းတာတစ္ခုက ဒီလိုပါ။
သူတို႔ဆီမွာ တစ္ဦးခ်င္းစီအတြက္
သင္ၾကားသင္ယူမႈကိုညိွယူၾကပါတယ္
ေလ့လာသင္ယူေနၾကတာ ကေလးေတြပဲလို႔
သူတို႔ေတြ အသိအမွတ္ျပဳၾကတယ္။
ေနာက္ၿပီး ပညာေရးစနစ္ဟာ ကေလးေတြအဖို႔
စိတ္ပါဝင္စားမႈ ရွိေစၿပီး
သူတို႔ရဲ့ သိလိုစိတ္၊ တစ္ဦးခ်င္းျဖစ္တည္မႈနဲ႔
တီထြင္ဖန္တီးမႈေတြကို ျဖစ္ေစရမယ္ဆိုတာ
သူတို႔ေတြ အသိအမွတ္ျပဳၾကပါတယ္။
ဒါဟာ ကေလးေတြ ေလ့လာသင္ယူျဖစ္လာေအာင္
လုပ္ေဆာင္တဲ့ နည္းလမ္းပါပဲ။
ဒုတိယစနစ္တစ္ခုက သူတို႔ေတြဟာ
ဆရာအလုပ္ကိုအင္မတန္
ေလးစားတန္ဖိုးထားၾကတာပါပဲ။
တကယ္ေတာ္တဲ့သူေတြကိုေရြးခ်ယ္ၿပီး
အျမဲကူညီေထာက္ပံ့ေပးတာေတြနဲ႔
အသက္ေမြးမႈစြမ္းရည္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးေတြ ေတာက္ေလ်ွာက္ မေပးဘူးဆိုရင္
ပညာေရး တိုးတက္ေအာင္ မလုပ္ႏိုင္ဘူးလို႔
သူတို႔ အသိအမွတ္ျပဳၾကပါတယ္။
အသက္ေမြးမႈစြမ္းရည္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဆိုတာ
ေပးဆပ္လိုက္ရတာမ်ိဳး မဟုတ္ဘူး။
ရင္းႏွီးျမွပ္ႏွံမႈပါ။
ေအာင္ျမင္ေနတဲ့ တျခားႏိုင္ငံတိုင္း
ဒီအခ်က္ကို သိၾကပါတယ္။
ဩစေၾတးလ်၊ ကေနဒါ၊
ေတာင္ကိုးရီးယား၊ ေဟာင္ေကာင္၊
ရွန္ဟိုင္းတို႔လိုမ်ိဳးေပါ့။
ဒီႏိုင္ငံေတြဟာ ဒီအခ်က္
အခရာက်တယ္ဆိုတာ နားလည္ၾကတယ္။
တတိယစနစ္က
သူတို႔ဆီမွာ ေက်ာင္းအဆင့္ထိ
တာဝန္ဝတၳရားေတြ ခဲြေဝေပးၿပီး
ပညာေရးယႏၱရား လည္ပတ္ေစတယ္။
ဒီမွာ ကဲြလဲြခ်က္ႀကီးတစ္ခု
ရွိေနတယ္ဗ်။
ပညာေရးမွာ အမိန္႔ေပးထိန္းခ်ဳပ္မႈ
ပံုစံနဲ႔ သြားမလား။
တစ္ခ်ိဳ႕စနစ္ေတြမွာ ဒီလိုမ်ိဳး ျဖစ္ေနတယ္ေလ။
ဗဟိုအစိုးရ(ဒါမွမဟုတ္)ျပည္နယ္အစိုးရေတြက
ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်တယ္။
သူတို႔သာ အသိဆံုး၊ အတတ္ဆံုး၊
သူတို႔ကသာ ဘာလုပ္ပါလို႔ အမိန္႔ေပးေပါ့ဗ်ာ။
ျပႆနာက ပညာေရးဆိုတာ
လြွတ္ေတာ္ေကာ္မတီရံုးေတြမွာ
မျဖစ္ဘူးဆိုတဲ့ အခ်က္ပါ။
ပညာေရးဟာ စာသင္ခန္းေတြ၊
ေက်ာင္းေတြမွာ ျဖစ္ေပၚပါတယ္။
ပညာေရးကို ျဖစ္ေပၚေစသူေတြဟာ
ဆရာေတြနဲ႔ ေက်ာင္းသားေတြပါပဲ။
ဒီပုဂၢိဳလ္ေတြရဲ့ ဆံုးျဖတ္ပိုင္ခြင့္ကို ဖယ္ရွားလိုက္ရင္
ပညာေရး အလုပ္မလုပ္ေတာ့ဘူး။
ဆရာေတြ၊ ေက်ာင္းသားေတြရဲ့ လက္ထဲ
ပညာေရးကို ျပန္ထည့္ေပးရပါမယ္။
(လက္ခုပ္သံမ်ား)
ဒီႏိုင္ငံမွာ အင္မတန္ေကာင္းတာေတြလည္း
ရွိေန၊ ျဖစ္ေနတယ္။
ဒီလိုအေကာင္းေတြ ျဖစ္ေနတာေတာ့
က်ြန္ေတာ္ေျပာရပါမယ္။
ဒါေပမယ့္ ခ်ဳပ္ကိုင္လြွမ္းမိုးတဲ့
ပညာေရးယဥ္ေက်းမႈလည္း ရွိေနတယ္။
ဒီလို ပညာေရးယဥ္ေက်းမႈေၾကာင့္
ဒီလိုရလဒ္မ်ိဳးထြက္တာေတာ့ မဟုတ္ဘူးေနာ္။
ဘာနဲ႔တူလဲဆိုရင္ လူေတြတစ္ခ်ိန္လံုး
ေလဆန္ကိုရြက္လြွင့္ေနရသလိုေပါ့ဗ်ာ။
က်ြန္ေတာ္ေတြးမိတဲ့ အေၾကာင္းရင္းက
ဒီလိုပါ။
လက္ရွိမူဝါဒအေတာ္မ်ားမ်ားဟာ
ယႏၱရားဆန္တဲ့ ပညာေရးအေတြးအျမင္ေတြေပၚ
အေျခခံထားတာေၾကာင့္ ျဖစ္တယ္။
ပညာေရးဟာ စက္ရံုမွာ ပစၥည္းထုတ္တဲ့
ျဖစ္စဥ္နဲ႔ တူေနတယ္ေလ။
စက္ရံုမွာက ပိုေကာင္းတဲ့အခ်က္အလက္ေတြရွိရံုနဲ႔
ပိုေကာင္းေအာင္လုပ္ႏိုင္တယ္ေလ။
ၿပီးေတာ့ တစ္ခ်ိဳ႕မူဝါဒေရးဆဲြသူေတြရဲ့
စိတ္ထဲ ေထာင့္တစ္ေနရာရာမွာ
ပညာေရးကို ေကာင္းေကာင္းေလး ညိွယူျပဳျပင္လိုက္ရင္
ဒါမွမဟုတ္ လမ္းေၾကာင္းတည့္ေပးရံုေလးနဲ႔
အနာဂတ္ကာလအထိ လံုးဝ စိတ္ခ်ရသြားမယ္
ဆိုတဲ့ အေတြးမ်ိဳး ရွိေနပါတယ္။
ပညာေရးဆိုတာ အဲဒီအတိုင္း ျဖစ္မွာမဟုတ္သလို
အဲလိုလည္း ဘယ္တုန္းကမွ မျဖစ္ခဲ့ဖူးဘူး။
အဓိကေျပာခ်င္တဲ့အခ်က္က
ပညာေရးဆိုတာ စက္ယႏၱရားမဟုတ္ဘူးဆိုတာပဲ။
ပညာေရးဆိုတာ
လူသားေတြနဲ႔ ဖြဲ႕တည္ထားတဲ့စနစ္ပါ။
လူသားေတြနဲ႔သက္ဆိုင္တဲ့ စနစ္ဗ်။
အဲဒီမွာ ပညာ တကယ္လိုလားသူေတြရယ္၊
ပညာမသင္ယူလိုသူေတြရယ္ ရွိတယ္။
ေက်ာင္းထြက္သြားတဲ့ ေက်ာင္းသားတိုင္းမွာ
သူ႔အေၾကာင္းနဲ႔သူ ရွိပါတယ္။
သူ႔ကိုယ္ေရးအခ်က္အလက္ေတြက
ေတြ႕ရတာပါပဲ။
ဒီေက်ာင္းသားဟာ ေက်ာင္းတက္ရတာ
ၿငီးေငြ႕ေနတာ ျဖစ္ရင္ျဖစ္မယ္။
ေက်ာင္းမွာသင္တာ သူတို႔ဘဝနဲ႔
အဆက္အစပ္မရွိသလို ေတြ႕ရင္ေတြ႕ေနမယ္။
သူ႔ေက်ာင္းျပင္ပဘဝနဲ႔ ေက်ာင္းသင္ပညာေရး
ဖီလာကန္႔လန္႔ျဖစ္ေနတယ္လို႔ ေတြးရင္ေတြးမယ္။
ေခတ္ေရစီးေၾကာင္းေတြ ေျပာင္းရင္ေျပာင္းမယ္။
ျဖစ္ရပ္ေတြကေတာ့ အျမဲ ဒါေတြခ်ည္းပဲဗ်။
မၾကာေသးခင္က က်ြန္ေတာ္ ေလာ့စ္အိန္ဂ်လိမွာ
အစည္းအေဝးတစ္ခု တက္ရတယ္။
သမား႐ိုးက်မဟုတ္တဲ့ ပညာေပးအစီအစဥ္ေတြလို႔
ေခၚတဲ့ အစည္းအေဝးပါ။
ေက်ာင္းထြက္သြားတဲ့ ကေလးေတြကို ပညာျပန္သင္ေပးႏိုင္ဖို႔
ဒီပညာေပးအစီအစဥ္ေတြ လုပ္တာပါ။
ဒီပညာေပးအစီအစဥ္ေတြမွာ
တူတဲ့အခ်က္တခ်ိဳ႕ ရွိပါတယ္။
ကေလးတစ္ဦးခ်င္းအလိုက္ ကိုက္ညီေအာင္
အင္မတန္ အေလးထားလုပ္ၾကတယ္။
ဆရာေတြကို
အင္တိုက္အားတိုက္ ေထာက္ခံတယ္။
လူ႔အဖဲြ႕အစည္းနဲ႔ က်ယ္ျပန္႔ကဲြျပားတဲ့သင္႐ိုးအၾကား
နီးကပ္ဆက္စပ္ေစဖို႔ ေထာက္ခံတယ္။
ေက်ာင္းတြင္းေက်ာင္းျပင္ကေလးေတြပါဝင္တဲ့
ပညာေပးအစီအစဥ္ေတြကိုလည္း ေထာက္ခံပါတယ္။
ဒီအစီအစဥ္ေတြ အလုပ္ျဖစ္တာပဲဗ်။
က်ြန္ေတာ္စိတ္ဝင္စားမိတာက ဒီလိုအစီအစဥ္ေတြကို
“သမ႐ိုးက်မဟုတ္တဲ့ ပညာေရး” လို႔ ေခၚတာကိုပါ။
(ရယ္သံမ်ား)
ကဲဗ်ာ …
ဒါတင္မကဘူး။ ကမာ႓တဝွမ္း
အေထာက္အထားအားလံုးလည္း အလုပ္ျဖစ္ပါတယ္။
က်ြန္ေတာ္တို႔အားလံုးသာ အဲဒီအတိုင္းလုပ္ခဲ့မယ္ဆိုရင္
တျခားပညာေရးပံုစံမ်ိဳး မလိုေတာ့ဘူးေလဗ်ာ။
(လက္ခုပ္သံမ်ား)
(လက္ခုပ္သံမ်ား ရပ္သြားၿပီ)
ဒီေတာ့ က်ြန္ေတာ္တို႔ေတြ အလကၤာေနာက္တစ္မ်ိဳးကို
လက္ခံသံုးစဲြသင့္ၿပီ ထင္ပါ့ဗ်ာ။
ပညာေရးဆိုတာ လူသားနဲ႔သက္ဆိုင္တဲ့
စနစ္တစ္ခုဆိုတာ အသိအမွတ္ျပဳၾကရမယ္။
လူသားေတြထေျမာက္ေအာင္ျမင္တဲ့
အေျခအေနေတြ ရွိသလို
ထေျမာက္ေအာင္ျမင္မႈမျဖစ္တဲ့
အေျခအေနေတြလည္း ရွိပါတယ္။
ၿခံဳၾကည့္ရရင္ က်ြန္ေတာ္တို႔ေတြဟာ
သက္ရွိသတၱဝါေတြပါပဲ။
ေက်ာင္းပညာေရးယဥ္ေက်းမႈဆိုတာ
လံုးဝ လိုအပ္ပါတယ္။
ယဥ္ေက်းမႈဆိုတာ သက္ရွိေတြနဲ႔သက္ဆိုင္တဲ့
အသံုးအႏႈန္းတစ္ခုပဲေလဗ်ာ။
က်ြန္ေတာ္ေနတဲ့ေနရာနဲ႔ မနီးမေဝးမွာ
မရဏေတာင္ၾကားဆိုတဲ့ေနရာ ရွိတယ္။
ဒီမရဏေတာင္ၾကားဆိုတာ အေမရိကမွာ
အပူဆံုး၊ အေျခာက္ေသြ႕ဆံုးေနရာပါပဲ။
အဲဒီမွာ ဘာအပင္မွ မေပါက္ဘူး။
မိုးမရြာေတာ့ ဘာအပင္မွ
မေပါက္ဘူးေပါ့ဗ်ာ။
ဒါေၾကာင့္ မရဏေတာင္ၾကားလို႔
ေခၚၾကတာပါပဲ။
၂၀၀၄ ခုႏွစ္၊ ေဆာင္းရာသီအခ်ိန္
မရဏေတာင္ၾကားမွာ မိုးရြာပါေလေရာ။
အင္မတန္တိုေတာင္းတဲ့ကာလအတြင္း
မိုးေရခ်ိန္ (၇) လက္မ ရြာက်တယ္။
၂၀၀၅ ခုႏွစ္၊ ေႏြဦးေပါက္ရာသီမွာ
သဘာဝျဖစ္စဥ္တစ္ခု ေပၚလာတယ္။
မရဏေတာင္ၾကားၾကမ္းျပင္တစ္ခုလံုးကို
ပန္းမ်ိဳးစံုနဲ႔ ကမၺလာခင္းထားသလိုျဖစ္လာပါေလေရာ။
ဒါ ဘာကိုျပေနသလဲဆိုရင္
မရဏေတာင္ၾကားဆိုတာ
အေသ မဟုတ္ဘူးဆိုတာကိုပါပဲ။
ကိန္းဝပ္ၿငိမ္သက္ေနတာပါ။
မ်က္ႏွာျပင္ေအာက္မွာ ျဖစ္ႏိုင္မႈဆိုတဲ့
ဒီမ်ိဳးေစ့ေတြ ရွိေနတတ္ပါတယ္။
အေညွာက္ထြက္ဖို႔ အေျခအေနေကာင္းကို
ေစာင့္ေမ်ွာ္ေနၾကတာပါ။
သက္ရွိစနစ္ေတြအဖို႔ေတာ့
အေျခအေနေတြ သင့္တင့္ညီၫြတ္တာနဲ႔ကို
အသက္ရွင္မႈဆိုတာ
မလဲြမေသြျဖစ္လာတတ္တယ္ဗ်။
ဒါမ်ိဳးက အျမဲ ျဖစ္ေနက်ပါ။
ေဒသတစ္ခု၊ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္း၊
ေက်ာင္းအစုတစ္ခုပဲျဖစ္ျဖစ္
အေျခအေနေတြကို ေျပာင္းလဲၿပီး လုပ္ႏိုင္တယ္ဆိုတဲ့
အျမင္တစ္မ်ိဳး လူေတြကို ေပးမယ္။
တစ္မ်ိဳးတစ္မည္ ေမ်ွာ္လင့္ခ်က္ေတြ၊
က်ယ္ျပန္႔တဲ့ အခြင့္အလမ္းေတြေပးမယ္။
ဆရာနဲ႔ေက်ာင္းသားအၾကား ဆက္သြယ္မႈေတြကို
ျမတ္ႏိုးတန္ဖိုးထားမယ္။
တီထြင္ဖန္တီးဖို႔ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြ
လူေတြကို ေပးမယ္။
တာဝန္အသီးသီးေဆာင္ရြက္ရာမွာ
ဆန္းသစ္ေျပာင္းလဲဖို႔ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြ ေပးမယ္။
ဒီလိုသာဆိုရင္ တစ္ခါက အခြင့္မသာခဲ့တဲ့
ေက်ာင္းေတြ အသက္ဝင္လာၾကတာပါပဲ။
ေခါင္းေဆာင္ေကာင္းေတြက
အဲဒီအခ်က္ကို သိၾကပါတယ္။
ပညာေရးမွာ ေခါင္းေဆာင္မႈရဲ့
တကယ့္အခန္းက႑က
အဲ…ဒီအခ်က္ဟာ ႏိုင္ငံအဆင့္မွာပါ
မွန္ကန္တယ္လို႔ က်ြန္ေတာ္ ထင္ပါတယ္။
ျပည္နယ္အဆင့္၊ ေက်ာင္းအဆင့္မွာလည္း
ထိုနည္းလည္းေကာင္းပါပဲ။
ဒီလိုစစ္မွန္တဲ့ပညာေရးေခါင္းေဆာင္မႈဟာ
အမိန္႔ေပးထိန္းခ်ဳပ္မႈပံုစံမဟုတ္ဘူး။ ျဖစ္လည္းမျဖစ္သင့္ဘူး။
ဒီလိုစစ္မွန္တဲ့ပညာေရးေခါင္းေဆာင္မႈဟာ
အမိန္႔ေပးထိန္းခ်ဳပ္မႈပံုစံမဟုတ္ဘူး။ ျဖစ္လည္းမျဖစ္သင့္ဘူး။
ျဖစ္ႏိုင္မႈအေျခအေနတစ္ခု
ဖန္တီးေပးဖို႔ေလ။
အဲလိုမ်ိဳးသာလုပ္မယ္ဆိုရင္ လူေတြ
အေကာင္းဆံုးႀကိဳးစားလုပ္ကိုင္ၾကလိမ့္မယ္။
ၿပီးေတာ့ လံုးဝေမ်ွာ္လင့္မထားခဲ့တဲ့
စြမ္းေဆာင္ေအာင္ျမင္မႈေတြ ရလာလိမ့္မယ္။
အရင္က မေမ်ွာ္လင့္ခဲ့ဖူးတဲ့
ေအာင္ျမင္မႈေတြေပါ့ဗ်ာ။
ဘင္ဂ်မင္ဖရန္ကလင္ ေျပာခဲ့တဲ့
အင္မတန္ေကာင္းတဲ့ စကားတစ္ခြန္းရွိတယ္။
“ကမာ႓ေပၚမွာ လူသံုးမ်ိဳးသံုးစားရွိတယ္။
ေရြွ႔လို႔ မေရြ႕ႏိုင္တဲ့ သူေတြရွိတယ္။
အေရြ႕ကို နားမလည္သူေတြ၊
ေရြ႕ႏိုင္ေအာင္ ဘာမွမလုပ္လိုသူေတြေပါ့။
ေရြွ႔လို႔ ေရြ႕တဲ့သူေတြလည္း ရွိတယ္။
ေျပာင္းလဲဖို႔လိုေနတယ္လို႔
သူတို႔ နားလည္တယ္။
အေျပာင္းအလဲကို နားစြင့္ဖို႔
သူတို႔ေတြ အဆင္သင့္ရွိတယ္။
ၿပီးေတာ့ ကိုယ္တိုင္
တကယ္ ေရြ႕ ၾကသူေတြ ရွိပါတယ္။
တကယ္ျဖစ္လာေအာင္
တကယ္အလုပ္လုပ္ၾကသူေတြေပါ့” တဲ့။
ေနာက္လူေတြကိုပါ ေျပာင္းလဲဖို႔
အားေပးမယ္ဆိုရင္ ဒါ အေရြ႕တစ္ခု ျဖစ္လာမယ္။
ဒီအေရြ႕သာ
ျပင္းထန္အားေကာင္းမယ္ဆိုရင္
ဒါဟာ ေတာ္လွန္ေျပာင္းလဲေရး
ျဖစ္ၿပီေပါ့ဗ်ာ။
က်ြန္ေတာ္တို႔ လိုေနတာ အဲဒါပဲ။
အင္မတန္ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ဗ်။
(လက္ခုပ္သံမ်ား)
အင္မတန္ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။
(လက္ခုပ္သံမ်ား)
Trs: ဇဲြသစ္ (ရမၼာေျမ)
8.9.2016
.
Source: How to escape education's death valley (Sir Ken Robinson) (A TED Talk)
8.9.2016
.
Source: How to escape education's death valley (Sir Ken Robinson) (A TED Talk)
No comments:
Post a Comment